Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

~Chatting On9 ANSARA PC 0607~

Saturday, March 14, 2009

cerita budak medix egypt..


Assalamualaikum w.b.t.. pekaba kowrang smua.. hek2.. minggu lepas baru lpas exam final sem1.. haha.. skrg dah start sem 2.. huh.. mmg tough subjek medik nih.. utk sem 2 nih, kami kat alex dibebankan dengan 2 lagi subjek, pathology dan microbiology.. hek2.. so kalo ditambah, tujuh + dua = sembilan.. keh2.. macam subjek spm r plak...

oleh sbb hri ni baru hari first aku stat sem 2, so ade mase jgak r nak update blog mrsmpc 0607 nih.. oleh sbb tak tau nak tulis pasai ape, so aku nak cerita sket ttg pelajar2 yg dtg belajar ke mesir..

kalo korang smua nak tahu, smua pelajar yg dtg ke mesir akan berdaftar dengan rumah negri (anak negeri).. persatuan nih di panggil dengan nama Badan Kebajikan Anak Negeri atau singkatannya BKAN(baca; bakan).. stiap negeri di Malaysia ade bakannya sendiri di Mesir.. kalo terengganu, dipanggil KPT, Keluarga Pelajar Terengganu, klantan plak terkenal dengan nama KPKM... so, sbg anak jati kelantan, akoo berdaftar dengan BKAN Keluarga Pelajar Kelantan Mesir (KPKM).. logo ni merupakan logo terbaru kpkm yg dipilih pada tahun lepas.. lawa kan..

kalo korang tengok, logo ni hampir sama dengan logo PMRAM.. aper plak pmram nih.. PMRAM(baca; pemeram), merupakan akronim kepada Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir.. Pmram merupakan penaung kepada semua BKAN di mesir.. pmram adalah satu pertubuhan yang berdaftar dengan Kementerian Kemasyarakatan Mesir, kalo x silap aku la..

negara mesir ni sbnarnya masih dlm keadaan darurat.. so, kami tidak dibenarkan berkumpul lebih daripada 5 orang (tanpa tujuan).. kalo menimbulkan kecurigaan, boleh ditangkap oleh pihak polis.. haha.. pastu masuk penjara bawah tanah.. kat cni, mane2 pom korang bleh jmpa polis.. kat depan asrama MARA ni pun ade polis jage.. hik2.. sbnarnya bukan jage asrama, jage bank depan asrama.. haha..

korang mesti tahu berita pasal letupan bom di kaherah baru2 ni kan?.. kalo tak silap aku dalam bulan februari.. satu dekat dengan masjid saiyidina Hussin, dan satu lagi dekat dengan stesen ketapi Ramsis.. hek2.. menurut laporan, bom itu ditujukan kepada pelacong2 asing.. so, pelajar2 mesir dilarang sma skli utk mendekati pelancong, dibimbangi kejadian yang sama berulang..

kat mesir ni, just ade dua musim yang nyata.. hek2 mcam blajar geografi la pulak... musim itu adalah musim panas n musim sejuk.. dua musim lagi, iaitu musim luruh dan musim bunga dikenali sebagai musim yg tidak nyata.. walaupun ade musim sejuk yang nyata, tapi kat mesir takde salji macam kat negara2 yang ade musim sejuk yg laen.. cuma satu tempat je ade salji, kat mane tu? tmpt tu adalah puncak Sinai.. kawasan ni dekat dengan sempadan israel.. kalo nak pegi, kena ade pasport.. so akoo tak dapat pegi mase cuti hari tu sbb passport aku ade kat university lagi (urusan visa pelajar..hek2 lambat btol diorang ni bwt keje)..

aku rase dah lari tajuk nih.. takpe2.. teruskan menulis.. kat mesir ni, mmg kena banyak berssabar.. memang betul2 menguji kesabaran.. haha.. knape? meh aku citer.. pengurusan di mesir ni lembab sket.. dah la waktu keje singkat.. korang nak tau bank diorang tutup pukul bape? haha.. pukul dua petang.. mmg stress.. mase mula2 sampai dulu, kami kena buka account kat bank cni.. MARA suh kami buka akaun di bank ABC.. So, kami dengan bangganya pegi la bank tu.. haha.. senior2 da gtau kami, bank ABC ni terima 20 org je satu hari utk buka akaun.. haha.. lawak btul bank nih.. dahtu, kami g r bwt akaun.. dah settle, kami blah.. Alahamdulillah kami g buat awal.. haha.. bdak2 laen kena pegi dua tiga kali utk settle kan pasal akaun bank.. hik2.. korang tau knape? diorang dah bwt kuota baru, lapan orang je boleh bkk akaun satu hari.. punya la malas kerani bank tu.. harap muka je lawa.. tapi malas...

pastu aku nak criter pasal taxi plak.. kalo nek taxi kat alexandria ni, mmg diorang ketuk harga mahal gila babeng.. haha.. payah nak jumpa taxi yg belh bagi tambang murah.. naik taxi dari tmpt aku tinggal ke university, dye caj dua pound egypt.. padahal kalo jalan kaki, dalm 13 minit je.. haha.. tapi aku naik taxi jgak kalo dah lambat.. kalo nak g carefour plak, kene 10 pound.. mahal giler.. padahal kat org mesir, dye caj 2-3 pound je.. ade skali kawan aku gaduh ngan pak arab.. sbb dye bagi 4 pound je kat arab tu mase g carefour.. haha.. aku pun penah maki arab pemandu taxi ni.. jahat tak aku... hhaha. sape suh tipu orang.. kalo kat mansoura plak, harga tambang taxi dye fixed.. dua pound je g mane2 pom dlm kawasan mansoura.. tapi yang tak bestnyer, payah nak dapat taxi.. diorang ni malas nak ambik org malaysia.. hek2.. ni gambar taxi alex.. kaler hitam kuning taik kucing.. kalo taxi cairo, kaler hitam putih taik cicak... macam dalam gambar kat sebelah kanan ni.. ni gambar kat jalan depan masjid al-azhar.. on the way nak ke masjid hussin.. banyak gler taxi kan.. kalo taxi mansoura, kaler putih maroon... taxi damanhour plak, kaler hijau putih bendera pas.. hek2.. dumiyat, zagaziz, tanta aku tak sempat pegi melawat lagi.. so taktau teksi diowg kaler aper.. hek2..

Antara pengankutan utama aku kat alex ni adalah tram.. tram ni macam ketapi local r kalo kat malaysia.. ade kaler biru putih bendera PKR dan kaler kuning taik unta kena diarrhea.. tambang menatang nih pulak murah nak mampus.. hanya 25 sen sahaja.. kalo convert ke duit malaysia, tak sampai 20 sen.. murah kan?.. tapi kelemahan kenderaan darat ni adlah pergerakannya mengalahkan kura2 kat angkasa(hiperbola).. haha.. kalo rase banyak mase, bleh r naek..

selain tu, aku jgak naik tramco.. tramco ni adalah nickname kepada van tambang.. haha.. harga tambang adalah mengikut jarak perjalanan.. macam minibus.. biasanya kalo aku nak g jalan2 umah kawan aku, tambang mende ni tak sampai samah pun.. mmg murah.. dahla murah.. laju plak tu.. haha..
sebelah kiri ni gambar tramco.. haha.. takleh idup.. tak pasal2 penumpang kena tolak.. hek2. aku penah skali naik tramco dari cairo ke mansoura.. dlm perjalanan tu, tramco yg aku naik tercabut tayar.. bleh tengok gambar dlm blog aku; http://alexstudents.blogspot.com ...

drebar dye bawaak laju mcm lipas kudung dua.. laju gler.. haha.. sbb aper? sbb kat mesir ni takder speed trap.. bleh r diowg bawak laju2.. pastu kat mesir ni kurang traffic light.. haha...
kalo kat kawasan tempat aku tinggal ni, traffic light dikawal oleh polis.. lawak tol.. hak2..






gambar sebelah kanan ni plak adalah tram yang tambangnya hanya 25 piastre.. hak2.. yang kaler kunin ni laju sket drpd yang kaler biru..




ape2pun, aku bersyukur sbb berpeluang menyambung pelajaran ke mesir.. banyak ilmu yang aku boleh pelajari selain ilmu medix.. hek2.. aku dah crita dah sket2 pasal egypt.. ex-pc laen yang kat india, uk, rusia, etc, bleh r update blog nih.. student kat malaysia pun boleh jgak.. tulih je ape korang nak tulih,, janji blog ni idup.. he2..

aku rase cukup lu utk kali ni aku mengarut.. len kali plak.. korang rajin2 la update blog ni.. kalo nak dye pnyer email n pasword, bleh mintak ngan peja bidin.. jgn update mende2 mgarut sudah.. k.. aku tido dulu.. esok kuliah start pagi.. salam'alayk..

diconteng oleh;
Yim,
ex-5Luqmanianz 07,
MRSMPC 0607.
http://alexstudents.blogspot.com

1 comment:

nizahari said...

menyokong. hehe..~ p tmbgn carefour tu mlampau r klo 4..stendek rsnye 5 je kot. p skrang mmg mhl.lg2 time mlm..10genih! haiya..